Instructiegerichte diagnostiek

Auteurs

  • A.J.J.M. RUIJSSENAARS
  • J.H.M. HAMERS

Samenvatting

In deze bijdrage aan de themaserie "Instructieaan leerlingen met ernstige leerproblemen"gaan we in op instructiegerichte diagnostiekmet behulp van leertests. Aan de hand van eendrietal deelonderzoeken komen verschillen ininstructiebehoefte en instructiegevoeligheid tussen leerlingen aan de orde (onderzoek I), wordtingegaan op een differentiatie tussen leerlingenmet betrekking tot het kunnen profiteren vantaakstructurering en het toepassen van beschikbare strategieën (onderzoek II), en wordt eenaanzet gegeven tot de constructie van een curriculumgebonden leertaak die voor verder valideringsonderzoek kan worden gebruikt (onderzoek III). De drie deelonderzoeken passenbinnen deze themaserie, en indiceren de noodzaak van een meer uitgebreide beschrijving vande leertesttheorie.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

RUIJSSENAARS, A., & HAMERS, J. (2023). Instructiegerichte diagnostiek. Pedagogische Studiën, 66(1). https://pedagogischestudien.nl/article/view/15396