Allochtone leerlingen

Auteurs

  • A.M.J. Kloosterman
  • J.M.G. Leune

Samenvatting

Allereerst wordt de aandacht gevraagdvoor een (nog niet afgesloten) experiment datis gericht op het vergroten van de opvoedingsbekwaamheid van in Nederland woonachtigeTurkse en Surinaamse moeders: het OpStapproject, dat in Israël met succes is uitgeprobeerd onder de titel Hippyproject. Het project wordt geëvalueerd door de Sectie Interculturele Pedagogiek van de Rijksuniversiteit tcLeiden onder leiding van Van den BergEldering. Vervolgens doen twee onderzoekers vanhet Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen tc Nijmegen (Jungbluth cn Driessen) verslag van een onderzoek naar pretentiesen verwachtingen van onderwijs in eigen taalen cultuur. Daarna vraagt De Jong (verbonden aan de Afdeling Onderwijsonderzoek vanhet Rotterdams Instituut voor Sociologisch cnBestuurskundig Onderzoek) aandacht voor deproblemen van concentratiescholen: scholenmet meer dan 80% allochtonen. Hij zet uiteenop welke wijze in Gouda wordt geprobeerdom het ontstaan van dit type scholen te verhinderen. Onderzoekers uit Tilburg en Heerlen(Van Hout, Vallen en Stijnen) doen verslagvan een verkennend onderzoek bij Turkse,Marokkaanse en Nederlandse leerlingenwaarin naar oordelen is gevraagd over enkeleaspecten van drie talen in het basisonderwijs:Nederlands, Engels en hun eigen taal. Tenslotte analyseert Kloosterman (K.P.C., DenBosch) enkele recente publikaties over onderwijs cn allochtone leerlingen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Kloosterman, A., & Leune, J. (2023). Allochtone leerlingen. Pedagogische Studiën, 66(1). https://pedagogischestudien.nl/article/view/15399