HIPPY: een activeringsprogramma voor allochtone en autochtone moeders en kleuters

Auteurs

  • L. BERG-ELDERTNG

Samenvatting

Het wordt steeds duidelijker dat allochtone kleuters, ook wanneer zij in Nederland zijn geboren, met een grote achterstand in cognitieve ontwikkeling de basisschool instromen. In ditartikel wordt een voorschools gezinsactiveringsprogramma beschreven dat bedoeld is omde cognitieve ontwikkeling van kleuters thuis testimuleren met behulp van hun moeder. Dit programma (HIPP Y) is eind jaren zestig in Israëlontwikkeld voor immigrantengezinnen uitNoordAfrika en het MiddenOosten. Thanswordt dit programma onder de naam OPSTA Pin Nederland uitgevoerd met moeders en kleuters uit diverse etnischculturele groeperingen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

BERG-ELDERTNG , L. (2023). HIPPY: een activeringsprogramma voor allochtone en autochtone moeders en kleuters. Pedagogische Studiën, 66(1). https://pedagogischestudien.nl/article/view/15400