Toenemende apartheid in het Nederlandse onderwijs: oorzaken, gevolgen en een mogelijke remedie

Auteurs

  • M.J. JONG

Samenvatting

Er zijn in Nederland ruim 100 basisscholen metmeer dan 80 procent allochtonen. Deze apartheid in het onderwijs ontstond door een samenspel van woonconcentratie van migranten en helwegtrekken van autochtonen. In dit artikel worden eerst de effecten van het spreidingsheleid inde Verenigde Staten besproken. Positieve effecten met betrekking tot de .schoolprestaties en deintegratie van minderheden worden vaker gerapporteerd dan negatieve. Dat geldt ook voorhet weinige onderzoek dat in Nederland werdverricht. Daarna worden zes verklaringen voorpositieve effecten van spreidittg of negatieve gevolgen van concentratie gegeven. Ten slottekomt de aanpak van Gouda, de enige Nederlandse gemeente met een spreidingsheleid, aande orde.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

JONG , M. (2023). Toenemende apartheid in het Nederlandse onderwijs: oorzaken, gevolgen en een mogelijke remedie. Pedagogische Studiën, 66(1). https://pedagogischestudien.nl/article/view/15402