Taaloordelen van allochtone en autochtone basisschoolleerlingen

Auteurs

  • R. HOUT
  • T. VALLEN

Samenvatting

Na een bespreking van Nederlands onderzoeknaar de relatie lussen sociaalculturele oriëntatie en taalvaardigheid bij kinderen uit etnischeminderheidsgroepen wordt verslag gedaan vaneen kleinschalig exploratie/ onderzoek bijTurkse, Marokkaanse en Nederlandse (dialectsprekende en standaardtaalsprekende) leerlingen (n = 168), waarin naar oordelen isgevraagd over de drie belangrijkste tcden in hetbasisonderwijs: Nederlands, Engels en de eigentaal. Deze oordelen hadden betrekking op deelaspecten van het conglomeraat sociaalculturele oriëntatie: taalgebruik in verschillendesituaties, evaluaties van de talen zelf, oriëntatieop en zelfvertrouwen in de talen en de ouderlijkestimulering inzake het leren van de drie betrokken talen. Aan de leerkrachten van de kinderenwerd per individuele leerling een oordeel over detaalvaardigheid Nederlands gevraagd. Overalle drie de talen blijken de allochtone leerlingeneen positiever oordeel te hebben dan de autochtone leerlingen. Daar staat tegenover dat zelagere scores hebben met betrekking tot zelfvertrouwen. Dit patroon wijst eerder op taaionzekerheid bij allochtone leerlingen dan op eenuitgebalanceerde attitude ten opzichte van dedrie betrokken talen. Zoals verwacht werd detaalvaardigheid Nederlands van de autochtoneleerlingen hoger ingeschat dan die van de allochtonen. Verder bleek een redelijk hoge correlatiete bestaan tussen de ontlokte taaioordelen vande leerlingen en de taalvaardigheidsoordelenvan de leerkrachten. '

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

HOUT , R., & VALLEN, T. (2023). Taaloordelen van allochtone en autochtone basisschoolleerlingen. Pedagogische Studiën, 66(1). https://pedagogischestudien.nl/article/view/15403