Instructie aan leerlingen met (ernstige) rekenproblemen

Auteurs

  • J.E.H. LUIT

Samenvatting

Rekenproblemen komen in het Speciaal Onderwijs veel voor. De verschijningsvorm van dezeproblemen bestaat uit een minimale vooruitgang van rekenkennis en inzicht, gecombineerdmet een inadequate wijze van probleemoplossen. Het gevolg hiervan is dat de achterstand tenopzichte van leeftijdgenootjes steeds groterwordt, omdat basisvaardigheden (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen) nietgekend en ook niet toegepast kunnen worden.Een specifieke zelfinstructietraining kan er toebijdragen dat de geringe rekenvaardigheid gericht wordt aangepakt op taak en instructieniveau. Het onderzoek naar de toepassing vanzelflnstructie, al of niet in combinatie met eenspeciaal rekenprogramma, wijst uit dat deze effectief angewend kan worden bij het leren optellen en aftrekken aan leerlingen die daarin aljaren falen.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

1989-01-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

LUIT , J. (1989). Instructie aan leerlingen met (ernstige) rekenproblemen. Pedagogische Studiën, 66(2). https://pedagogischestudien.nl/article/view/15410