Oogbewegingen van eersteklassers tijdens het oplossen van redactie-opgaven
Samenvatting
In het recente onderzoek over het oplossen van eenvoudige optel en aftrekvraagstukjes werd tot nog toe vooral gebruik gemaakt van de techniek van het individueel interview, van de analyse van fouten op collectieve toetsen en vancomputersimulatie. In deze bijdrage wordt verslag uitgebracht van een studie waarin het''egistreren van oogbewegingen toegepast werdvoor het achterhalen van bepaalde aspecten vanhet oplossingsproces, waarover via de genoemdetechnieken onvoldoende betrouwbare gegevenskunnen bekomen worden; het betreft inzonderheid de processen en variabelen die tussenko>nen bij het opbouwen van een interne probleem''epresentatie en bij de keuze van een geschiktei'ekenoperatie. In deze studie werden de oogbe^'egingen van een twintigtal leerlingen uit heteerste leerjaar geregistreerd tijdens het oplossen van een reeks van elf optel en aftrekvraagstukjes. De analyses van deze gegevens leverenniet alleen interessant nieuw empirisch materiaal op betreffende de denkprocessen van jongekinderen bij eenvoudige redactieopgaven; tekens komt eruit naar voren dat het registrerenvan oogbewegingen een erg geschikte techniek's voor het verzamelen van gegevens over cognitieve processen van kinderen bij schoolrelevantetaken.