Kijk- en Luistermethode of stillezen als remedie?

Auteurs

  • A. LEO
  • L.J.M. MAAS

Samenvatting

De Kijk en Luistermethode (KenLM) is eennuttig middel gebleken voor de behandeling van kinderen met leesproblemen. In dit artikel worden de resultaten gerapporteerd van een kleinschalig experiment dat bedoeld was om eniglicht te werpen op de vraag waarom dit het gevalis. De KenLM werd vergeleken met de stilleesmethode. In beide methoden wordt herhaling alsinstructieprincipe toegepast. In de KenLMluistert de lezer naar een cassettebandje terwijlhij de ingesproken tekst van papier meeleest, inde laatstgenoemde methode leest hij de tekst stilvoor zichzelf. Dertig zwakke lezers uit de tweede klas werden gelijkelijk in twee experimentelegroepen en één controlegroep verdeeld. Directeen indirecte effecten werden in een voor ennatoets gemeten (het lezen van dezelfde zinnenals de getrainde, resp. van losse woorden die inzinsverband werden geoefend). Alle groepenboekten vooruitgang. De conditie van deKenLM leverde iets betere resultaten op dan deandere twee, stillezen kwam qua vooruitgang opde tweede plaats. Enige implicaties voor verderonderzoek en praktijk worden bediscussieerd.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

1987-01-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

LEO , A., & MAAS, L. (1987). Kijk- en Luistermethode of stillezen als remedie?. Pedagogische Studiën, 64(2). https://pedagogischestudien.nl/article/view/15567