Indoctrinatie in opvoeding en onderwijs
Samenvatting
In dit opstel wordt gepoogd de betekenis vande term 'indoctrinatie' nader te verhelderen. Het in kaart brengen van de condities waaronder deze term gebruikt wordt maakt hetmogelijk 'indoctrinatie' te onderscheidenvan 'socialisatie', 'opvoeding' en 'onderricht'. Achtereenvolgens worden de conditiesinhoud (doctrines), methode, intentie en doelbesproken. Bijzondere aandacht wordt hierbij geschonken aan wat men onder 'doctrinefsj' verstaat; één van de definiërende kenmerken van dit begrip is, dat haar aanhangers de leerstellige overtuigingen afschermenzowel voor kritiek als voor de vraag naar deempirische, normatieve of conceptuele geldigheid van deze uitspraken. Gegeven dit inzicht wordt de stelling verdedigd dat een vande centrale noodzakelijke voorwaarden van'indoctrinatie' omschreven kan worden alshet actief onderdrukken van resp. het ontmoedigen van de uitoefening van de intellectuele deugden en rationele emoties. Medevanuit deze noodzakelijke conditie kan begrepen worden waarom vroegkinderlijke initiatie en socialisatie maar ook morele enreligieuze opvoeding niet zonder meer indoctrinatie genoemd kunnen worden.