De realiteit van televisie

Auteurs

  • P. PEETERS

Samenvatting

Kleuters en kinderen uit de tweede klas kregen Sesamstraatfragmenten te zien en beantwoordden vervolgens vragen over de echtheid van televisie. Factoranalyse wees uitdat er drie dimensies zijn: 1. 'Sesamstraatbestaat echt', 2. 'televisiefiguren kunnenons zien en horenen 3. 'wat je ziet zit inhet toestel'. Oudere kinderen geloofden minder in de echtheid van televisie; dit gold vooralle dimensies. Kinderen uit een laag sociaaleconomisch milieu geloofden eerder dat televisiefiguren ons kunnen zien en horen. Kinderen die minder begrip hebben van video enkinderen die met anderen naar Sesamstraatkijken geloven meer in de echtheid van televisie, maar dit kunnen leeftijdeffecten zijn.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

1986-01-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

PEETERS , P. (1986). De realiteit van televisie. Pedagogische Studiën, 63(4). https://pedagogischestudien.nl/article/view/15665