Kwalitatief Onderzoek

Auteurs

  • M.H. IJzendoorn van

Samenvatting

Zonder de aftandse methodenstrijd nieuwleven te willen inblazen, menen we dat eengrondige behandeling van deze vragen alleenmogelijk is door aandacht te schenken aande wetenschapstheoretische controverses metbetrekking tot kwalitatief onderzoek. Uit deanalyses van Hetebrij en Wardekker blijktdat de discussie over kwalitatief onderzoekbaat kan hebben bij het onderscheid tussendrie niveaus van reflectie: empirisch onderzoek, researchprogramma, en wetenschapsIradilie. Problemen die zich op het niveauvan wetenschapstradities voordoen, zoudenniet op het niveau van empirisch onderzoekkunnen worden opgelost. De auteurs waarschuwen voor een methodisch eclecticisme,waarbij onvoldoende rekening wordt gehouden met diepgaande verschillen op het niveauvan wetenschapstraditie. De integratie vankwalitatieve en kwantitatieve methodenwordt weliswaar in de praktijk van het onderzoek nagestreefd, maar is wetenschapstheoretisch nog onvoldoende afgedekt, zoluidt hun waarschuwing.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

1986-01-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

IJzendoorn van , M. (1986). Kwalitatief Onderzoek. Pedagogische Studiën, 63(6). https://pedagogischestudien.nl/article/view/15681