Oplossingsstrategieën van eersteklassers bij eenvoudige redactie-opgaven over optellen en aftrekken

Auteurs

  • E. CORTE
  • L. VERSCHAFFEL

Samenvatting

Pe voorbije decennia zijn redactieopgavenhet algemeen en aanvankelijke optel enaftrekvraagstukjes in het bijzonder tallozemalen tot object van psychologisch onderhoek gemaakt. Op het einde van de jaren zeventig drong de informatieverwerkingsbenadering van de menselijke cognitie binnen inhet onderzoek van het leren oplossen vaneenvoudige redactieopgaven over optellenen aftrekken. Illustratief voor dit recentcognitiefpsychologisch speurwerk zijn destudies van de Pittsburghse onderzoekersGreeno, Heller en Riley (zie o.m. Heller enGreeno, 1978; Heller, 1980; Riley, Greeno enHeller, 1983) en het longitudinale onderzoekvan de Mathematics Work Group van het^'sconsin Center for Education Research te^^adison (zie o.m. Carpenter, Hiebert en Moser, 1981; Carpenter en Moser, 1982; Carpenter, 1983).

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

CORTE , E., & VERSCHAFFEL, L. (2023). Oplossingsstrategieën van eersteklassers bij eenvoudige redactie-opgaven over optellen en aftrekken. Pedagogische Studiën, 62(2). https://pedagogischestudien.nl/article/view/15708