Voorbereidend leesonderwijs aan kleuters
Samenvatting
Leren lezen veronderstelt dat de leerling begrijpt dat woorden uit klanken (fonemen)bestaan die corresponderen met de letters.Onderzoek heeft uitgewezen dat laken diehet inzicht in de foneemstructuur van woorden meten ( auditieve analyse en synthese)voor veel beginnende lezers moeilijk zijn. Invoorbereidende leesprogramma's en methoden voor aanvankelijk lezen wordt daaromveel aandacht besteed aan deze vaardigheden. In een experiment in negen kleuterklassen is getoetst hoe kinderen deze vaardigheden het best kunnen oefetxen. Een aantalkleuters oefende auditieve analyse en synthese louter auditief zoals in de 'Auditieve training' van het Curriculum Schoolrijpheid.Een tweede groep oefende aan de hand vanglobaal aangeleerde woorden op de maniervan een methode als 'Veilig Leren Lezen',^it de resultaten van het onderzoek blijktdat beide methoden effectief zijn. In de disk^ussieparagraaf worden suggesties gedaanvoor verder onderzoek naar differentiële effecten van instructiemethoden.