Curriculumverandering en intercultureel onderwijs

Auteurs

  • M. ALKAN
  • E. BAUD

Samenvatting

Het eerste alternatief heeft de verbetering vancurriculuminhouden voor ogen en wordt momenteel al gedeeltelijk gerealiseerd. Deze benadering heeft betekenis voor het tegengaan vanculturele en racistische vooroordelen, die in deinhoud van een curriculum voorkomen. Eenzwak punt is echter dat alleen de inhoudsdimensie van het curriculum eruit gelicht wordt alsobject van vernieuwingen. Het tweede alternatiefziet intercultureel ondem'ijs als een concept datop het curricidum als geheel betrokken moetzijn. Als zodanig richt het ztch op de veranderingvan de monoculturele vooronderstellingen,normen en waarden, die ten grondslag liggenaan de verschillende dimensies van het curriculum, met inbegrip van de inhoud. Het eindprodukt van deze benadering wordt omschrevenmet de term 'bestaansgericht' ('lifecentered')curriculum, waarbij de ontwikkeling van het individu en de sociaalculturele context wordenweergegeven in een wederzijds aßiankelijke relatie.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

ALKAN, M., & BAUD, E. (2023). Curriculumverandering en intercultureel onderwijs. Pedagogische Studiën, 61(4). https://pedagogischestudien.nl/article/view/15814