Etnische herkomst, intelligentie en schoolkeuzeadvies

Auteurs

  • M.J. JONG
  • TH.A. BATENBURG

Samenvatting

Een groep van 1456 leerlingen uit het zesdeleerjaar van 57 Rotterdamse lagere scholen isgetest met de Galo. In deze groep bevinden zichrelatief veel allochtonen. Uit de factor en betrouwbaarheidsanalyse van de test blijkt dat detest niet 'biased' is. De anderstalige leerlingenscoren vooral op de verbale toets lager dan deNederlandse kinderen. Tussen de diverse groepen van anderstaligen bestaan ook duidelijkeverschillen. Zeer laag scoren de Arabische, deSurinaamse en de Indische taalgroepen. DeRomaanse taalgroep neemt een tussenpositie in.De verschillen zijn het grootst bij de verbaleintelligentiefactor. Er blijkt een zwak verband tebestaan tussen verblijfsduur en de verbale intelligentie. Omdat uit vele onderzoeken blijkt datvooral de verbale intelligentie van groot belang isvoor schoolsucces en latere maatschappelijkepositie, menen wij erop te moeten aandringendat aan hel onderwijs in het Nederlands alstweede taal nog veel meer aandacht moet worden besteed dan thans.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

JONG , M., & BATENBURG , T. (2023). Etnische herkomst, intelligentie en schoolkeuzeadvies. Pedagogische Studiën, 61(4). https://pedagogischestudien.nl/article/view/15815