Het sectoronderzoek: Onderwijsonderzoek in de marge van wetenschap en beleid

Auteurs

  • B.P.M. Creemers

Samenvatting

Wat evaluatieonderzoek betreft kan worden geconstateerd dat doelen en criteria hoofdzakelijkvoor de uitvoering van evaluatieonderzoek vaakofwel niet of zeer vaag worden geformuleerd door hetbeleid. Naast evaluatiegegevens zouden andereoverwegingen een rol spelen bij het nemen van beslissingen. Onderzoekers zouden op grond van hunrationaliteitsassumptie te weinig oog hebben voor debelangentegenstellingen tussen onderscheiden groeperingen van betrokkenen, het bedreigende karaktervan het onderzoek zelf en dergelijke. Ook al zijn destudies gericht op de relatie tussen (evaluatie)onderzoek en beleid, ze leggen meestal het accent opéén van beide; in de meeste gevallen op het onderzoek waarbij de benutting van onderzoeksresultatendoor het beleid als gegeven wordt aangenomen.Veelal volgen uit een dergelijke analyse allerlei aanbevelingen voor uitvoering van onderzoek, zoals hetprofessioneel paradigma van stKiaal beleidsonderzoek van Van der Vall.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Creemers, B. (2023). Het sectoronderzoek: Onderwijsonderzoek in de marge van wetenschap en beleid. Pedagogische Studiën, 61(4). https://pedagogischestudien.nl/article/view/15816