Selecteren van kerngedeelten in teksten

Auteurs

  • B. HOUT-WOLTERSEN
  • B. WELTENS

Samenvatting

Bij veel onderzoek naar de verbetering vantekstbestudering is het nodig vooraf vast te stellen welke de kerngedeelten zijn in de onderzoeksteksten. Dit gebeurt vaak op intuïtieve,subjectieve wijze; er bestaat echter behoefte aaneen meer objectieve methode. In dit artikel worden een aantal methoden beschreven die daarvoor in aanmerking komen: tekstanalysemethoden (propositionele methoden en schemamethoden) en beoordelingsmethoden. Dezemethoden worden getoetst op hun bruikbaarheid voor het vaststellen van kerngedeelten inlangere studieteksten, het type teksten dat meestal in het onderzoek naar de verbetering vantekstbestudering wordt gebruikt. Geconcludeerdwordt dat de beoordelingsmethoden, onder enkele voorwaarden, vooralsnog de meeste perspectieven lijken te bieden.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

1982-01-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

HOUT-WOLTERSEN , B., & WELTENS, B. (1982). Selecteren van kerngedeelten in teksten. Pedagogische Studiën, 59(4). https://pedagogischestudien.nl/article/view/15971