Onderwijskundig onderzoek: twee doelstellingen, één onderzoeksmodel

Auteurs

  • G. BERG

Samenvatting

In dit artikel wordt een onderzoeksmodel gepresenteerd waarin de regulatieve cyclus van het praktijkdenken wordt gecombineerd met de empirische cyclus vanonderzoek. Toepassing van dit model biedt de mogelijkheid een concrete bijdrage te leveren aan zowel deoplossing van concrete praktijkproblemen als de ontwikkeling van algemene handelingstheorieën. Eenhandelingstheorie wordt hier opgevat als een variantvan verklarende theorie en is als zodanig te beschouwen als een wetenschappelijke theorie.Deze poging tot integratie van de dubbele opdrachtVan de onderwijskunde als praktische wetenschap is^en reactie op diverse pleidooien voor een professioneel paradigma van praktijkgericht onderzoek met eeneigen status, waarbij aan praktijkgericht onderzoekkenmerken worden toegeschreven die suggereren datzij fundamenteel verschilt van theoriegericht onderZoek, zowel wat betreft doelstelling als methoden vanonderzoek.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

1981-01-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

BERG , G. (1981). Onderwijskundig onderzoek: twee doelstellingen, één onderzoeksmodel. Pedagogische Studiën, 58(3). https://pedagogischestudien.nl/article/view/16024