Een baken voor de jaren tachtig

Auteurs

  • J. Bergeijk van

Samenvatting

De aanblik van zoveel titels geeft aanleiding tot gevolgtrekkingen van verschillende aard. Ik noem er enkele:a) het onderwijskundig denken 'all over the world' heeft inhet laatste tiental jaren beslist niet stilgestaan; b) wie overbodig werk wil voorkomen, moet bij het 'inlezen' ten behoeve van een onderzoeksproject vooral niet over éénnachtijs gaan; c) we zullen ons in de komende jaren veelmoeite moeten getroosten het waardevolle van het minderwaardevolle te schiften; d) synthetiserende studie met betrekking tot primaire onderzoekgegevens dient te wordenaangemoedigd; e) het werk van generalisten verdient stimulering zij zullen mede op basis van het werk der specialisten met name de samenhang der verschijnselen op micro, meso, exo en macro 'systemisch' niveau in het oogmoeten houden; f) een chaotische vloed van onderzoekgegevens vraagt om helder denken en ordenend modelgebruik, beide gedragen door klare taal.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

1981-01-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Bergeijk van , J. (1981). Een baken voor de jaren tachtig. Pedagogische Studiën, 58(5). https://pedagogischestudien.nl/article/view/16054