Het kringgesprek

Auteurs

  • E. Wentink

Samenvatting

anderen te hanteren,p^et eerste deel van Basisboek wordt ingegaan op de^ olematiek van het kringgesprek voeren en op zakenl^^s de opbouw van de kring, de kommunikatie in deen het leiden van de kring. Het ligt in de bedoeling®en groepen iedere dag gedurende 2030 minutenVan ""ßgesprek te voeren en geleidelijk aan met behulpgT dubbele kringen ('praatkring' en 'luisterkring') deVg^^P "'t te breiden. De leerkracht neemt bij de opstellingPI kring (cf. schema pag. 44) o.i. een ietwat te centraleVgj^'s in. Essentieel voor het kringgesprek is de tolerante,araagzame houding ten opzichte van elkaar en deVj^^^'l'ng en bevestiging van de ;inder. Het is daaromdg i^oot belang dat er een goede sfeer hangt, iedereen aanSem komt, eenieder n;uir elkaar luistert en er nietjg'^oraliseerd wordt. Om de kinderen te laten merken dat'eerkracht goed naiu" hen luistert en hun gevoelensd.^^P'eert, wordt er gebruik gemaakt van het 'spiegelen',^an H letterlijk herhalen of in grote lijnen weergevenh^ ^ woorden van het kind. In de tweede klas en deove leeijaren wordt tevens aimdacht besteed aan dehg^'^'icht van de leidersrol aan de kinderen, enerzijds omj® betreffende vaardigheden aan te leren en anderzijds()1 "e kommunikatie tussen de kinderen onderling te^Vorderen.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

1978-01-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp