Toekomst voor kreativiteit

Auteurs

  • A. Meel-Jansen van

Samenvatting

Een kritisch onderzoek naar definities en kriteriavoor kreativiteit geeft aan, dat het hier bepaaldgeen eenduidig begrip betreft. Niettemin heeft ditbegrip een diepgaande invloed op denken en onderzoek op gebied van het onderwijs. Er is evidentiedat de kreatieve ontwikkeling (gemeten als eentoename in divergent denken) beïnvloed kan worden door speciale programma's en door omgevingsfaktoren, die spontaniteit en initiatief bevorderen.Als fundamentele problemen op dit gebied wordengesignaleerd: de relatie tussen kreatieve en divergente kapaciteiten, de rol van een kreatief identifikatiemodel in de leersituatie, de funktie vankritische evaluatie en de balans tussen vrijheid enkontrole in kreatief denken en handelen.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

1974-01-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Meel-Jansen van , A. (1974). Toekomst voor kreativiteit. Pedagogische Studiën, 51(2). https://pedagogischestudien.nl/article/view/16727