Ontwikkeling van counseling- en begeleiding op vwo-, havo- en mavo-scholen in Nederland. Enige suggesties.
Samenvatting
Dit artikel is het resultaat van een intensieve bestudering van aktiviteiten op het gebied vancounseling en begeleiding in Nederland. Deschrijver heeft hiervoor 6 maanden in Nederlanddoorgebracht, van januari tot juni 1969. Velescholen voor voortgezet onderwijs in Nederlandwerden bezocht, gesprekken werden gevoerd zowel met leraren en schoolleiders als met personen betrokken bij lerarenopleidingen, maar ookmet vertegenwoordigers van het Ministerie vanOnderwijs en het Ministerie van Sociale Zaken.Op die manier heeft de schrijver een eerlijke poging gedaan zich zo goed mogelijk op de hoogtete stellen van het voortgezet onderwijs in Nederland. Sinds in 1968 de Mammoetwet in werking is getreden en het aantal leerlingen sterk is toegenomen wordt er steeds meer aandacht besteed aanzaken als ontwikkeling van de persoonlijkheidvan de leerling en zijn school en beroepskeuze.Daarbij doet zich de vraag voor: hoe kan depersoonlijkheidsontwikkeling van de leerling endiens school en beroepsloopbaan in het voortgezet onderwijs verbeterd worden door counselingen begeleiding. Verder rijst de vraag hèe conseling en begeleiding plaats kan vinden en doorwie. Hiermee zijn de onderwerpen van dit rapport aangegeven.