Theorie van het Onderwijsbeleid

Auteurs

  • D.B.P. Kallen

Samenvatting

Professor Idenburg heeft een in ons land unieke competentie en autoriteit verworven in een aantal tot hetonderwijs behorende of er aan verwante terreinen.Hij is de erkende voorvechter van een verruiming vanhet blikveld van de onderwijskunde ver buiten degrenzen van de pedagogiek en van haar fundering in deempirie en in georiënteerd wetenschappelijk onderzoek. Het is geen toeval dat twee van de meest belangrijke instrumenten voor het voeren van onderwijsbeleid in ons land, t.w. de S.V.O. en de afdeling onderwijsstatistiek van het CBS, hun ontstaan aan hemte danken hebben. Het is evenmin een toeval ook almoge dit zelfs veel ingewijden minder vanzelfsprekend lijken dat Professor Idenburg de eerste enenige in Nederiand gecreëerde leerstoel in de vergelijkende opvoedkunde bezet, één van de drie in Europa.Vergelijkende studie van andere onderwijssystemenis in de opvatting van de schrijver één van de groepenvariabelen waarmee het onderwijsbeleid rekeningmoet houden. De vraag of het boek voldoet aan de bijna onmogelijke eisen die de schrijver zichzelf heeft gesteldmoet m.i. met een volmondig *ja' worden beantwoord: de student, maar ook de *leek', de beleidsmanen de onderwijskundige vinden hier een 'handleiding'die geen afgesloten geheel is maar tot eigen denkenstimuleert.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Kallen, D. (2023). Theorie van het Onderwijsbeleid. Pedagogische Studiën, 49(1). https://pedagogischestudien.nl/article/view/16837