EDUCATIE EN RECREATIE
Samenvatting
Voor wie zich werkelijk recreëert, is recreatie geen probleem. En de recreatieleider recreëert zich niet, ook al heeft hij plezier in zijn werk. Trouwens, „geleide" recreatie lijkt (op het eerste gezicht althans), eencontradictio in terminis. Want geleid worden betekent volgen, en bijde term „recreatie" barst aan alle kanten de vrijheid er uit.Zo gauw men gaat denken over de recreatie, is het probleem geboren.Is het niet beter, er wat minder over te denken?Op dit punt raken opvoeding en recreatie elkaar op treffende wijze.Nooit is het denken over opvoeding, nooit is de pedagogiek zo'n centrale plaats toegekend wellicht als in onze tijd, terwijl opvoeden in diepste wezen toch meer een kwestie van ontmoeting is, dan van het volgenvan een ingenieus bedacht systeem. En toch ligt de betekenis en noodzaak van pedagogiek in onze samenleving, met haar open communicatie en 'haar veelvuldigheid van aangehangen, verworpen, groeiende,nognietdooraiene, vage, vaste en vicieuze waardensystemen, voor dehand. De pedagogiek bloeit bij de gratie van het onvermogen tot ontmoeting.