DE SCHIEDAMSE REKENTEST

Auteurs

  • H. Heesen
  • D. Strelitski
  • A. Wissel der van

Samenvatting

Door de auteurs werd een onderzoek verricht op drie Schiedamse scholen naar de mate van beheersing van de rekenstof in het G.L.0. Deaanleiding daartoe vormde het probleem, om bij kinderen met leermoeilijkheden een duidelijke uitspraak te doen over de ernst van de achterstand in een bepaald vak.In een vorig artikeU werd uiteengezet hoe de rekenstof van het G.L.O.werd geïnventariseerd aan de hand van leerplannen en leermethodenen vervolgens werd ingedeeld in leerstofeenheden. Hierbij werd nauweaansluiting gezocht bij de gangbare indeling van de leerstof in hetG.L.O. Vervolgens werd per leerstofeenheid een serie van 10 (soms 5)testopgaven samengesteld.Op deze wijze werden 67 opgavenseries ontworpen, waarvan men eenoverzicht vindt in bovengenoemd artikel. Behalve op de diverse rekenbewerkingen, 'hebben de opgavenseries betrekking op nevenonderwerpen, zoals „het rekenen met geld", „klokkijken" e.d. De SchiedamseRekentest * bestaat derhalve uit 67 van elkaar onafhankelijke opgavenseries, waarvan er 64 werden geijkt.Het is de bedoeling van de auteurs in dit artikel nader in te gaan opde psychometrische aspecten van deze test. Daar de S.R.T. in eersteinstantie is ontstaan als een practisch hulpmiddel voor de werkersin het Schiedamse veld en niet a priori als landelijk instrument dataan alle voorwaarden van testconstructie en testijking zou moeten kunnen voldoen, krijgt dit artikel meer de betekenis van een psychometrischcommentaar achteraf ter adstructie van de practische bruikbaarheid vande test, dan van een volledige methodologische verantwoording vanopzet, uitvoering en resultaten.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Heesen, H., Strelitski, D., & Wissel der van , A. (2023). DE SCHIEDAMSE REKENTEST. Pedagogische Studiën, 45(4). https://pedagogischestudien.nl/article/view/17401