ONDERZOEK VAN HET ONDERWIJZEN

Auteurs

  • L. GELDER

Samenvatting

1 In de Amerikaanse didactische literatuur treedt in de laatste jareneen verschuiving op van de aandacht van de leertheorie naar de onderwijstheorie. Op zichzelf is deze aandacht voor de theorie van hetonderwijzen reeds belangwekkend, omdat hierdoor een begin gemaaktkan worden met het onderzoek van de techniek van het onderwijzen.In de regel wordt het onderwijzen meer als een kunst, gebonden aan depersoon, dan als een techniek beschouwd. De persoonlijkheid van de docent wordt vrijwel als enige categorie gebruikt, waarmee men het probleem van het onderwijzen tracht tebenaderen. i Een meer empirische benadering van het onderwijzenstuit af op de verwijzing naar het menselijk karakter van de relatietussen docent en leerling, waarbij tevens het artistieke, resp. intuïtieveaspect zo centraal gesteld wordt, dat een zakelijke analyse onmogelijkgeacht wordt.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

1967-01-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

GELDER , L. (1967). ONDERZOEK VAN HET ONDERWIJZEN. Pedagogische Studiën, 44(1). https://pedagogischestudien.nl/article/view/17420